Tuesday, January 26, 2010

Ομογένεια και Ελληνικότητα

Σε μια συνάντησή του με νέους της ομογένειας, ο πρόεδρος κ. Παπούλιας, προέτρεψε τα ελληνόπουλα να ψέλνουν το Χριστός Ανέστη στα ελληνικά. Η γνώση της ελληνικής γλώσσας ειναι βασικό στοιχείο της Ελληνικότητας και ελληνικής συνείδησης, και σε αυτό κανείς δεν διαφωνεί. Αλλά η καθημερινότητα των ομογενών μας είναι υποταγμένη σε δυναμικές, που κάθε άλλο παρα την διατήρηση της Ελληνικότητας προάγουν. Εκθέτω εδώ το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ομογένεια της Αμερικής, και που θα καθορίσει το μέλλον της.

Οι έλληνες ρίζωσαν παντού στην υφήλιο, και ανέκαθεν, οι ελληνικές κοινότητες του εξωτερικού ήταν δομημένες γύρω απο τις ελληνικές εκκλησιαστικές ενορίες που χτίστηκαν ανα το κόσμο. Απο τους οικονομικούς παλιούς μετανάστες του Νέου Κόσμου που άφησαν την πατρίδα απο ανάγκη, μέχρι και τους νεότερους σημερινούς, που κουβαλούν μαζί τους μεγαλύτερη μόρφωση και κοσμοπολιτισμό, η ελληνική εκκλησία ήταν το επίκεντρο του κοινωνισμού των Ελλήνων. Οχι μόνον για τις θρησκευτικές μεταφυσικές ανησυχίες των πιστών, αλλά και για τις κοινωνικές τους συνευρέσεις, γιορτές και επετείους. Το μέρος που συναντάς άλλους πατριώτες για καφέ και συζήτηση, για αφηγήσεις και προξενέματα. Εσπειραν παντού οι Ελληνες δικές τους εκκλησίες, με δικά τους λεφτά και κόπο. Η Ορθόδοξη εκκλησία της Αμερικής, έχει μέλη που την συντηρούν με τις συνδρομές τους. Οπως και κάθε άλλη εκκλησία του Νέου Κόσμου, η ύπαρξή της στηρίζεται στην αυτοχρηματοδότηση.

Υπάρχει όμως ενα πρόβλημα, που σήμερα έχει διογκωθεί πολύ, και αξίζει την προσοχή μας. Οι Ορθόδοξες υπερπόντιες εκκλησίες, ανήκουν διοικητικά στο Φανάρι. Το οποίο διοικεί (μέσω του κ. Βαρθολομαίου), και άλλες εκκλησίες ορθοδόξων, Ρώσικες, Σέρβικες, Βουλγάρικες. Και το στρατηγικό σχέδιο του Φαναριού, δεν είναι η διατήρηση της Ελληνικότητας αλλα ή ιδεολογική διατήρηση μιας ιδεατής Οικουμενικής Ορθοδοξίας, πέραν απο τον Ελληνισμό. Το εκκλησίασμα της μέσης εκκλησίας της Αμερικής, αποτελείται πλέον απο ενα μίγμα ανθρώπων, έλληνες δεύτερης, τρίτης και τέταρτης γενιάς, Ρώσους, Σέρβους, ακόμα και Αιθίοπες εμιγκρέδες που αυτοχαρακτηρίζονται Ορθόδοξοι και πηγαίνουν στην εκκλησία. Και που δεν μιλούν πλέον ελληνικά. Και έχουν έτσι αναγκάσει το Φανάρι, όπως και την Καθολική Εκκλησία παλιότερα, να εγκαταλείψει την έλληνική γλώσσα ως γλώσσα της εκκλησίας. Και σταδιακά, οι λειτουργίες και τα μυστήρια τελούνται όλο και περισσότερο στην κοινή γλώσσα που κατανοούν οι πιστοί (στα αγγλικά), για λόγους πρακτικούς και αυτονόητους.

Επομένως, η διατήρηση της Ελληνικότητας των ομογενών, μέσω της ελληνικής Ορθοδοξίας και ελληνικής γλώσσας, δεν αποτελεί πλέον στρατηγικό όραμα του Φαναρίου. Τα ελληνικά σχολεία γλώσσας που έχτισε και χρηματοδοτεί η εκλλησία της Αμερικής, μαραζώνουν σήμερα με ελάχιστους μαθητές ,και η ποιότητα της γλωσσικής διδασκαλίας τους είναι εντελώς απαγοητευτική. Προσωπικά, έχω αρνηθεί να στείλω τα παιδιά μου σε ένα τέτοιο ελληνικό σχολείο γλώσσας. Αν πρόκειται τα παιδιά μου να μάθουν ελληνικά, θα τα μάθουν απο προσωπική επαφή με ελληνόπουλα της Ελλάδας, ή απο τις διδασκαλίες του πατέρα τους. Ολοι οι άλλοι τρόποι έχουν στρατηγικά αποτύχει.

Αυτή η φιλοσοφική και στρατηγική διαμάχη (διατήρηση Ελληνικότητας vs Οικουμενικής Ορθοδοξίας), έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις, και διχάζει τους ελληνες ομογενείς μας.

Οι παλιότεροι Αρχιεπίσκοποι Αμερικής, είχαν αρκετούς έλληνες στο εκκλησίασμα και την πολυτέλεια να αγνοήσουν το πρόβλημα. Μετά τον αρχιεπίσκοπο Ιάκωβο όμως, ο επόμενος αρχιεπίσκοπος Αμερικής Σπύρίδων, εκδιώχθηκε απο διάφορους αντιμαχούντες, γιατί ο ίδιος υποστήριζε στην διατήρηση της Ελληνικής γλώσσας και θρησκείας ως στρατηγικό σκοπό του.

Και ο σημερινός αρχιεπίσκοπος Αμερικής Δημήτριος, αντιμετωπίζει σήμερα ένα ακόμα σοβαρό πρόβλημα. Το Φανάρι και ο κ. Βαρθολομαίος, έχει απαιτήσει με εκκλησιαστική εγκύκλιο, κάθε ενορία να παραχωρήσει νομικά στο Φανάρι ένα της ακίνητο. Ο Δημήτριος, που επιθυμεί ως σκοπό της Εκκλησίας την διατήρηση της Ελληνικότητας και ελληνικής γλώσσας, τάσσεται κατά του μέτρου. Ποιός ο λόγος να δωθούν χιλιάδες περιουσιακά ακίνητα στο Φανάρι, τη στιγμή που το ίδιο δεν προάγει πλέον στρατηγικά την Ελληνικότητα στους ομογενείς μας;

------------------------------------------------------
Kαι έτσι, κατα μία άποψη (που συμμερίζομαι και εγώ), το Φανάρι επιδιώκει την απομάκρυνση (και αντικατάσταση) του Δημητρίου. Aλλά η πλειονότητα των εκκλησιαστικών περιουσιακών στοιχείων, δημιουργήθηκε απο αποκλειστική χρηματοδότηση των Ελλήνων, και όχι άλλων ορθοδόξων. Για ποιό λόγο, θα πρέπει οι Ελληνες να συναινέσουν στην παραχώρηση ακινήτων στο όνομα μιας Οικουμενικής Ορθοδοξίας που δεν προάγει κάν τη γλώσσα τους; Χωρίς να έχω βαθιά γνώση των εκκλησιαστικών ζητημάτων, αισθάνομαι προσωπικά πως το Φανάρι εκβιάζει τους έλληνες της Αμερικής, και ενώ τους οδηγεί σε πολιτιστικό αφανισμό, συγχρόνως απαιτεί να δεσμεύσει και μεγάλο μέρος της περιουσίας που δημιούργησαν. Ο Ελληνισμός πρέπει, κατα την γνώμη μου, να ανασυνταχθεί στρατηγικά και φιλοσοφικά, και να επανεξετάσει πολύ σοβαρά τις σχέσεις του με το Φανάρι.

Η ομογενειακή ιστοσελίδα Το Καλάμι, έχει άφθονες (και τσεκουράτες) πληροφορίες επι του θέματος.

14 comments:

  1. Και να ξεκαθαρίσω πρός όσους επιθυμούν να σχολιάσουν, πως δεν είμαι θρήσκος ομογενής, και η παρατήρησή μου πως οι ελληνικές κοινότητες είναι δομημένες γύρω απο την Εκκλησία δεν είναι πολιτική, αλλα κοινωνιολογική παρατήρηση. Η Εκκλησία με ενδιαφέρει μόνον πολιτικά και κοινωνιολογικά. Και η παραχώρηση περιουσιακών στοιχείων στο Φανάρι, είναι και την γνώμη μου καθαρά πολιτικό ζήτημα.

    ReplyDelete
  2. Το πρόβλημα είναι σύνθετο, αν και η "λύση" μάλλον διαφαίνεται στην φράση σου: "Τα ελληνικά σχολεία γλώσσας που έχτισε και χρηματοδοτεί η εκκλησία της Αμερικής, μαραζώνουν σήμερα με ελάχιστους μαθητές ,και η ποιότητα της γλωσσικής διδασκαλίας τους είναι εντελώς απογοητευτική"

    Είναι φανερό ότι οι πρώην μετανάστες ικανοποιούν τις ανάγκες τους πλέον έξω από την εκκλησία ......και αφήνουν τον "χώρο" στους νεοεισερχόμενους.

    ReplyDelete
  3. Προσωπικά - αλλά χωρίς να γνωρίζω πως είναι να ζεις στο εξωτερικό και να είσαι μέλος του απόδημου ελληνισμού- θα έλεγα ότι σήμερα δεν ξέρω πόση δύναμη έχει η εκκλησία στο να διατηρήσει την "ελληνικότητα" ή πόσο εύκολο είναι για αυτούς που δεν μιλούν καν την ελληνική γλώσσα να το δουν υπό αυτό το πρίσμα της θρησκευτικής-κοινωνικής ελληνικότητας.

    Πιστεύω ότι ο καιρός που η εκκλησία γενικά μπορούσε να καθορίσει τα δρώμενα , έχει περάσει.
    Ή μπορεί έτσι να το αντιλαμβάνομαι εγώ.

    :-)

    ReplyDelete
  4. Μεινόμαστε σε αριθμό αγαπητέ μου glam, και είναι ίσως ρομαντικό να περιμένουμε δυνατή συνέχεια του Ελληνισμού. Εντούτοις το γεγονός είναι πως οι Ελληνες της Αμερικής δεν έχουν μια ελληνική εκκλησία. Το Φανάρι δεν είναι Ελλάδα. Ποτέ δεν ήταν.

    -----------------------------------
    Ναι, δεν καθορίζει η εκκλησία πλέον τα δρώμενα Βάσσια, ήταν όμως και παραμένει ο μόνος πόλος γύρω απο την οποίον συσπειρώθηκε ιστορικά ο Ελληνισμός. Η διατήρηση του Ελληνισμού στο εξωτερικό συνδέεται άρρηκτα με την διατήρηση της γλώσσας του (που σήμερα δεν υπάρχει), και φυσικά με τους φυσικούς αριθμούς των Ελλήνων που μιλούν τη γλώσσα (που έχει μειωθεί μιας και η μετανάστευση έχει πλέον σταματήσει).

    Εκθέτω απλά το κοινωνικό και πολιτικό μας πρόβλημα, σαν ενας ομογενής που δυστυχώς βλέπω τον Ελληνισμό να συρρικνώνεται ακόμα περισσότερο. Οι δυναμικές της Ιστορίας είναι δυστυχώς εναντίον μας.

    ReplyDelete
  5. Εμείς οι Έλληνες όταν πάμε στην Κωνσταντινούπολη με κάποιο πρακτορείο ως επισκέπτες μας πηγαίνουν κυρίως στα θρησκευτικού ΕΛΛΗΝΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΎ ενδιαφέροντος μέρη.
    Θέλω εδώ να επισημάνω δυο πράγματα που έκαναν σε μένα εντύπωση :1)Επίσκεψη στους τάφους των πατριαρχών .Ανάμεσα στα μνήματα υπήρχε και ένας τάφος ενός πατριάρχη ,δεν θυμάμαι το όνομα του -που σύμφωνα με τον ξεναγό είχε επιβληθεί στην τούρκικη διοίκηση από τους Αμερικάνους, παρ' ότι το τούρκικο σύνταγμα του Κεμάλ λέει ότι ο πατριάρχης πρέπει να είναι τούρκος υπήκοος.
    2)Επίσκεψη στο Φανάρι.Ο χώρος του πατριαρχείου στο Φανάρι είναι στα ριζά ενός λόφου και από την πάνω πλευρά του λόφου βρίσκεται ένας μιναρές με μεγάφωνα σαν να καπακώνει τα πάντα και σαν να λέει εδώ είμαι εγώ ,ο αιώνιος κατακτητής.
    Φεύγεις λοιπόν από εκεί με ένα αίσθημα συντριβής , ένα αίσθημα ήττας , ένα αίσθημα προσβολής της Ελληνικότητας σου και ας μην έχεις καθόλου σχέση με τα της θρησκείας και ούτε θέλεις να έχεις, άλλα πατριωτισμό έχεις και μάλιστα μεγάλο. Να ξεχωρίσουμε εδώ με μια λέξη τον πατριωτισμό από τον εθνικοφρονισμό.
    Ο πατριάρχης Βαρθολομαιος δινει εναν αγωνα .
    Η διατήρηση του πατριαρχείου είναι προσπάθεια και κληρονομιά αιώνων.
    Φιλάει Θερμοπύλες ο άνθρωπος είτε Τούρκο τον θέλουν ή όπως αλλιώς,οι κατακτητές.
    Οι θρησκευτικοί Τράγοι και πολιτικοί τοιούτοι, που δόξασαν την χούντα στην Ελλάδα μας όσο κανένας άλλος αναπαυμένοι πάνω στα
    UNITED STAGE DOLLARS να κάτσουν ήσυχοι και να βλέπουν αυτόν τον στρατιώτη με σεβασμό και δέος.
    Κάνω έκκληση σε όλους εσάς τους Πατριώτες να στέλνετε στο διάβολο κάθε πολιτική σαβούρα που σας έρχεται εκεί και σας πουλάει ΕΛΛΗΝΟΦΡΟΣΎΝΗ και ΕΘΝΙΚΟΦΡΟΣΎΝΗ.
    Αυτοί δεν είναι υπεύθυνοι για όλες τις χαμένες πατρίδες ?
    Δεν θέλω να επεκταθώ άλλο.
    Ευχαριστώ για την φιλοξενία.

    ReplyDelete
  6. Αγαπητέ rvagos, αν και το σχόλιό σου δεν απευθύνεται στο θέμα που θέτει το πόστ (υπέρ ή κατά), καταγράφω το σχόλιό σου με τον τρόπο που το καταννοώ: πως με το πόστ αυτό προάγω κάποιο είδος "εθνικοφρονισμού", που κατα κάποιον τρόπο διαφέρει του αληθινού πατριωτισμού. Δεκτόν.

    ReplyDelete
  7. Το κατάλαβα ότι είμαι εκτός στα γραφόμενα σου .
    Πήγα όμως στο "καλάμι" που παραπέμπεις διάβασα λίγα εκεί περί φασαριών στις Ελληνικές οργανώσεις.
    Αυτά τα πράγματα πολύ με στενοχωρούν ,΄γι' αυτό μίλησα έτσι σκληρά .
    Φτάνει πια αυτή η διχόνοια με μας τους Έλληνες !!!!Επιτελούς αμάν !!!!!

    ReplyDelete
  8. Αγαπητέ μου rvagos και εγώ λυπάμαι για τις διχόνοιες, καθώς η ένωση των ελλήνων είναι για μένα κάτι σημαντικό. Να τονίσω εδώ πως Το Καλάμι δεν είναι μια ιστοσελίδα της οποίας το περιεχόμενο υιοθετώ 100%, την χρησιμοποιώ όμως πληροφοριακά. O Ελληνισμός έχει πληρώσει ακριβά την ύπαρξή του. Υπάρχουν πολλά που δεν καταννοώ στα εκκλησιαστικά, ένα απ' αυτά είναι γιατί πρέπει το Φανάρι να βρίσκεται στην Τουρκία. Ισως να είναι μια χαζή απορία.

    ReplyDelete
  9. Το Φανάρι για μένα πρέπει να βρίσκεται στην Τουρκία για να φωτίζει εμάς τους Έλληνες να κοιτάξουμε την πρόοδο της πατρίδας σε όλους τους τομείς , για μια ισχυρή Ελλάδα , όπως έλεγε και ο Σημίτης , που σ' ένα βαθμό άρχισε να το πετυχαίνει, ούτως ώστε να μην χάσουμε ούτε σπιθαμή.
    Αυτή δε την σημαντικότητα , την Ένωση των ΕΛΛΉΝΩΝ, για σένα την γνωρίζω και την κατανοώ, άλλα εσένα ως επιστήμονα σε θέλω στην πρώτη γραμμή , διότι και τα γραφόμενα σου έχουν αξία και θέσεις έχεις σωστές.

    ReplyDelete
  10. Παραδέχομαι φίλε rvagos πως δεν κατέχω πολύ τα πολιτικά της Εκκλησίας, έχω όμως τεράστια βιωματική εμπειρία απο αυτό που λέγεται μετανάστευση και τις δυναμικές της. Ο Ελληνισμός μπαίνει πλέον στην τρίτη και τέταρτη γενιά του, λογικά η γλώσσα χάνεται, λογικά άλλες δυναμικές θα επικρατήσουν. Δεν μπορώ να συνεισφέρω τίποτα περισσότερο σε κανέναν, πέραν απο την λογική της διατήρησης της ενότητας των Ελλήνων. Και για να ειναι κανείς έλληνας πρέπει να μιλάει ελληνικά. Αυτό θα το προσφέρω στα παιδιά μου, και το υποστηρίζω φιλοσοφικά. Αν η Εκκλησία έχει κάτι να δώσει, αυτό είναι στο πολιτιστικό και όχι θρησκευτικό επίπεδο. ΔΕν καταννοώ απόλυτα τί χάνουμε αν φύγουμε φυσικά απο την Τουρκία, η οποία ούτε δημοκρατική χώρα είναι, ούτε προβλέπεται να γίνει στο εγγύς μέλλον. Θα δεχτώ όμως την αντιπαράθεση, διότι όπως είπα, δεν γνωρίζω. Για τα καλά σου λόγια ευχαριστώ. Απο την πατρίδα, το πολυτιμότερο πράγμα που κουβαλάω μαζί μου, και που υπεραγαπώ, είναι η γλώσσα μας.

    ReplyDelete
  11. Φίλε Locus , η αλήθεια είναι ότι η εκκλησιά έχει ριζώσει βαθιά στους μετανάστες με το πρόσχημα της στήριξης ή της βοήθειας.
    Δεν έκανε όμως τίποτα άλλο από το να συγκεντρώνει χρήμα. Εκεί δε στην Αμερική το βρήκε άφθονο .
    Το άφθονο χρήμα δίνει δύναμη και εξουσία, όποτε αρχίζει να εξουσιάζει και θα είναι δύσκολο να δημιουργηθούν κοινότητες Ελληνικές χωρίς την έντονη δική της παρουσία.
    Είναι και πολλοί που πιστεύουν σ' αυτήν ή έχουν και συμφέροντα.
    Αυτοί με το παραμικρό κιχ που θα ακούσουν αρχίζουν την επίθεση.
    Ο ειλικρινής λόγος σου για την Ελληνικότητα και ο προβληματισμός σου είναι πραγματικά συγκινητικός.
    Το έχω ζήσει πριν μερικά χρόνια και στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία που πήγα για επαγγελματικούς λόγους .
    Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία για μένα το αντάμωμα με τους πατριώτες .
    Ο νόστος όλων αυτών των ανθρώπων ήταν μια φοβερή εμπειρία.
    Η Ελληνικότητα όμως των παιδιών σου είμαι σίγουρος ότι θα διατηρηθεί διότι το επίπεδο σου, αυτό προστάζει να γίνει .
    Πως όμως να διατηρήσουν την Ελληνικότητα τα παιδιά των παλαιών μεταναστών που έφθασαν εκεί και χώθηκαν σε κάποιο εργοστάσιο για να ζήσουν ή σε κανένα εστιατόριο για να πλένουν πιάτα και τα έβλεπαν μόνο το βράδυ ?
    Άνθρωποι αγράμματοι έφυγαν πεινασμένοι από τα χωριά τους χωρίς να γνωρίζουν μια λέξη από γλώσσα και προς τιμή τους και προκοπή έκαναν και δικές τους δουλειές απέκτησαν !!!
    Στους περισσότερους συμπατριώτες μας αξίζουν χίλια μπράβο.
    Το βαρύναμε όμως το πράγμα και αυτό δεν μου αρέσει.
    Τα προβλήματα δεν έχουν τελειωμό.
    Εμείς όμως πρέπει πρώτα απ' όλα να περνάμε καλά. Ο καθένας στο μέτρο των δυνατοτήτων του για το καλό .
    Αρκεί αυτό να γίνεται με την καλλίτερη πρόθεση.
    Έχω όμως μια απορία , η εκκλησία γιατί δεν έχει σχολεία εκμάθησης της γλώσσας , αφού είναι γνωστό ότι διαθέτει και χρήμα και δύναμη?

    ReplyDelete
  12. Σχολεία ελληνικών υπάρχουν αγαπητέ rvagos, αλλα η ποιότητά τους είναι πολυ χαμηλή (κατα την γνώμη μου). Βεβαίως φταίει η απόσταση, αλλα πιο πολύ το γεγονος πως ο Ελληνισμός έχει αφομοιωθεί πολιτιστικά, και έχει ξεφτίσει. Τα παιδιά των φτωχών μεταναστών που ήρθαν εδώ με τίποτα, μορφώθηκαν όλα. Το στερεότυπο με τα πιάτα υπάρχει σήμερα και με τους Κινέζους που επισης μορφώνουν μαζικά τα παιδιά τους. Αλλα η Εκκλησίες του Φαναριού και της Ελλάδας δυστυχώς δεν τα βρήκαν και πολύ. Την επόμενη εβδομάδα, θα επανέλθω με ενα ομογενειακό πόστ που ίσως σου δώσει την απάντηση. Τις ευχές μου:)

    ReplyDelete
  13. Κρίμα. Είχα σε κάποια εκτίμηση τον Βαρθολομαίο! Κι αυτός παραδόπιστος; έλεος!
    Αυτό που συμβαίνει στις ΗΠΑ συμβαίνει και στη Βρετανία: η τρίτη και τέταρτη γενιά μεταναστών δεν γνωρίζουν πλέον ελληνικά, διότι η διδασκαλία τους γίνεται από αμόρφωτους ανθρώπους! Απλώς ψηφίζουν στη Γιουροβίζιον. C'est la vie, φίλε μου!

    ReplyDelete
  14. Δεν την μπορώ να ακούω αγγλικά στην εκκλησία Λωτοφάγε μου. Αν και δεν είμαι θρήσκος, διατηρώ μια αισθητική αγάπη για το αρχαίο αλεξανδρινό κείμενο, την μυρωδιά του κεριού, τις όμορφες αγιογραφίες της εκκλησίας. Λογοτεχνικά και λαογραφικά ελληνικά στοιχεία. Η απόδοση των κειμένων στα αγγλικά ακούγονται γελοία. Μοιάζουν με τις παιδικές μεταφράσεις της Καθολικής εκκλησίας ("και τότε σηκώθηκε πάνω ο Ιησούς και τους είπε, σας αγαπάω όλους..."). Πανγελοίο. Αλλα αυτή ειναι η κοινωνική κατάληξη.

    Για τα υπόλοιπα, τα ενδοεκκλησιαστικά, υπάρχει πράμα που άσε καλύτερα να μην ξέρω. Η γλώσσα πάντως έχει σχεδόν χαθεί. Αν εχεις χρόνο Λωτοφάγε, διάβασε το επόμενο πόστ μου. Νομίζω πως θα σου αρέσει.

    ReplyDelete