Friday, January 21, 2011

Το κόστος της ανάπτυξης

Δύο έργα υποδομής που έγιναν πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες, μου άρεσαν και ακόμα μου αρέσουν ιδιαίτερα. Το μετρό των Αθηνών που το βρίσκω πανέμορφο και πολύ λειτουργικό, και η Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης που συνδέει την Πελοπόννησο με τη Στερεά Ελλάδα. Ηταν δύο έργα ορόσημα που έκαναν τους Ελληνες υπερήφανους και τους έδωσαν μια γεύση πραγματικής ανάπτυξης και ποιότητας.

Τούτη η γέφυρα μείωσε τον χρόνο του ταξιδιού μου απο τη γενέτειρα στην Αθήνα, κατα μία ώρα. Περίπου τόσο έπαιρνε για να διασχίσουμε το θαλάσσιο πέρασμα Ρίου- Αντιρίου με το φερρυμπότ. Ημουνα παιδί όταν μια τέτοια κατασκευή φάνταζε σαν όνειρο επιστημονικής φαντασίας. Περνούσαμε το Ρίο- Αντίριο με τρικυμίες, μέσα στο σκοτάδι και τους αέρηδες. Φοβόμουν το πέρασμα σαν παιδί, πάντα όταν φτάναμε στο καράβι ρωτούσα ανήσυχος τον πατέρα μου αν το καράβι θα κούναγε πολύ. Είναι μια ανάμνηση που θα κουβαλάω μέσα μου για πάντα.

Και ευχαρίστως να πληρώσω την ευκολία της διάβασης, να πληρωθεί και η γαλλική κατασκευαστική εταιρία που την έφτιαξε με μαεστρία και σοβαρότητα. Στο έργο αυτό δούλευε για χρόνια ο αδελφός μου, και ξέρω την κατασκευή της απο τα σπάργανα. Οι γάλλοι ήταν πολύ κύριοι με τους εργάτες τους, πλήρωναν πολύ ψηλά μεροκάματα, πλήρωναν υπερωρίες, πλήρωναν μπόνους και ήταν σε όλα συνεπείς. Και τελειοποίησαν τη γέφυρα μέσα στο προσυμφωνημένο χρονοδιάγραμμα, με συνέπεια και επαγγελματισμό. Αυτή είναι η γνώμη πολλών που ξέρω, που την έχουν χτίσει απο τη βάση της, που την σκαρφάλωσαν σε όλο της το ύψος, και που για χρόνια την έζησαν καθημερινά.

Μα θα μπορούσε πράγματι, να έχει συζητηθεί λίγο σοβαρά και το θέμα της τιμής των διοδίων. Δεν ειναι σωστό και τίμιο να μην πληρώνεις ενα άριστο έργο ποιότητας που έχει αυτοχρηματοδοτηθεί, ούτε συμφωνώ με κάποιο κίνημα "δεν πληρώνω", τουλάχιστον για τούτο το υπέροχο και σοβαρό έργο.

Αλλά για τον μέσο Ελληνα, 12 ευρώ για την κάθε διαδρόμή είναι πράγματι ένα τεράστιο ποσό, που δείχνει πως η κυβέρνησή του δεν διαπραγματεύτηκε καλά, ίσως καθόλου, τις πρακτικές επιπτώσεις του κόστους του έργου που πέρασε κατόπιν στην πλάτη του μικρόμισθου πολίτη της Ελλάδας. Να δεχθώ πως η γέφυρα αυτή ειναι μια απο τις καλύτερες στο κόσμο. Τέλεια όμως είναι και η γέφυρα George Washington που συνδέει το Νew Jersey με τη Νέα Υόρκη, η δεύτερη ακριβότερη γέφυρα που έχω περάσει στη ζωή μου, και που κοστίζει περίπου 10 δολλάρια (λιγότερο με κάρτα διαρκείας), για μία μόνον διάβαση, Νew Jersey- New York (η αντίθετη διαδρομή ειναι δωρεάν), και τα έσοδα της οποίας πηγαίνουν για την ανάπτυξη της πόλης της Νέας Υόρκης. Τηρουμένων των αναλογιών, η δική μας γέφυρα είναι ακριβότερη τουλάχιστον κατα το διπλάσιο. Και καταντάει υπερβολική για τα μεγάλα οχήματα (λεωφορεία και φορτηγά) που πληρώνουν το υπέρογκο ποσό των 60 ευρώ κάθε διαδρομή.

Πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες, το υπουργείο μεταφορών είχε υποσχεθεί πως τα διόδια θα καθοριζόνταν ανάλογα με τις ανάγκες της συγκοινωνίας, και σε ρεαλιστικά επίπεδα. Είχε τότε ειπωθεί οτι οι τιμές των διοδίων θα παγιωνόνταν στα 28-30 ευρώ για τα μεγάλα οχήματα και στα 3-5 ευρώ για τα μικρά. Η υπόσχεση αυτή αθετήθηκε. Μάλλον δεν συζητήθηκε ποτέ.

Η πανέμορφη γέφυρα φέρει επίσης και τον τίτλο ""Η γέφυρα που συνδέει το τίποτα με το πουθενά" καθώς η υπερπολυτελής διάβαση καταλήγει στον ανεκδιήγητο ανηφορικό δρόμο των βουνών της Αιτωλοακαρνανίας, μια ιδιαίτερα επικίνδυνη περιοχή (γνωστή και ως "Παλιοβούνα"), που απο την εποχή που ήμουνα παιδί, συνεισφέρει αμείωτα και σταθερά στο αίσχος των θανάτων που οφείλονται στην ελληνική κατάρα των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων.

------------------------------------------------
All pictures by Locus Publicus, free for public use
Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης
Καλοκαίρι 2010, Ελλάδα

------------------------------------------------

20 comments:

  1. Έτσι είναι. Τα διόδια είναι μεγάλη πληγή έτσι όπως είναι στην Ελλάδα. Βάλε όπτι πληρώνουμε κάρτες καυσαερίων, τέλη κυκλοφορίας και για τους άτακτους υπάρχουν τα τσουχτερά πρόστιμα. Υποτίθεται ότι όλα αυτά τα λεφτά πάνε για δρόμους. Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα ακόμα υπερτερούνε οι καρόδρομοι.

    ReplyDelete
  2. Έχουμε μια κοντόφθαλμη κομματοκρατία η οποία τα έχει καταστρέψει όλα. Τι να πρωτο-θαυμάσει κανείς; Την βενζίνη που έχει φτάσει στο 1,70 το λίτρο; Τα δέκα διόδια σε απόσταση μικρότερη των 500 χιλιομέτρων από Αθήνα-Θεσσαλονίκη; Τους επαρχιακούς καρόδρομους που έχουν μείνει στην δεκαετία 1950; Τον ΠΑΘΕ που ακόμη δεν ολοκληρώθηκε;

    Και πέρα από αυτά, οι πόλεις πανάσχημες χωρίς πολεοδομία, χωρίς χώρους, χωρίς πάρκιν, χωρίς ομορφιά.

    Οι νόμοι μας δαιδαλώδεις και παράλογοι. Χαρτόσημα του 1880. Ένα δικαστικό σύστημα που για να εκδικάσει οτιδήποτε θέλει δεκαετίες;

    Όλοι κατηγορούν το Δημόσιο, όμως, μπορεί κανείς να φανταστεί οποιαδήποτε σοβαρή επιχειρηματική δραστηριότητα η οποία θα ανθοφορήσει σε τέτοιο περιβάλλον; Γι αυτό και οι περισσότεροι επιχειρηματίες είναι απατεώνες που είτε τρώνε άμεσα από το κράτος, είτε λαδώνουν δεξιά και αριστερά.

    Όλες οι χώρες έχουν προβλήματα, αλλά εμείς έχουμε ξεφύγει τελείως. Και δεν βλέπω τους κομματικούς να έχουν καμιά πρόθεση να αφήσουν την κουτάλα. Αντίθετα, οι επόμενοι ίσως να είναι ακόμη πιο ξετσίπωτοι, γιατί έτσι έχουν συνηθίσει από μικροί.

    ReplyDelete
  3. Η γέφυρα είναι πράγματι ένα κόσμημα,κι αν κάποτε φτιαχτεί και η Ιονία οδός θα δει φως και η βορειοδυτική Ελλάδα,η πατρογονική,φτωχή και ξεχασμένη Ήπειρος...αλλά όπως λες η τιμή των 12 ευρώ ανά διαδρομή είναι υπερβολική!Αποτέλεσμα?
    Δεν προλαβαίνουν και πάλι να γεμίζουν τα οχηματαγωγά φέρρυ!Ε,ας βάλουν λίγο νερό στο κρασί τους κι ας επιμηκυνθεί κι εδώ η περίοδος εκμετάλλευσης.
    Όσο για το Μετρό -κόσμημα,η συνεισφορά του φάινεται όταν απεργούν:καλύτερα να μην έχεις δουλειά στο Κέντρο...Και το εντυπωσιακό είναι οτι-βοηθούσης και κάποιας αστυνόμερυσης-το έχουν σεβαστεί πλήρως.Δυστυχώς,έπεσε κι αυτό θύμα του Κρατισμού,και φορτώθηκε με περιττό και αδρά αμειβόμενο προσωπικό,κατά την Παγκάλειο ρήση "μαζί τα φάγαμε".

    ReplyDelete
  4. Δύο άλλα έργα που φτιάχτηκαν, ενόψει των Ολυμπιακών αγώνων και μας έμειναν είναι η Αττική Οδός (πολύ εξυπηρετική), καθώς και το αεροδρόμιο "Ελ. Βενιζέλος" (αρκετά συμπαθητικό).

    ReplyDelete
  5. Το πρόβλημα είναι ότι έργα σαν αυτά που λές εσύ και η Μερόπη δεν βλέπω να ξαναγίνονται στο εγγύς μέλλον...

    ReplyDelete
  6. Μόλις πριν λίγες ώρες έδειχνα στο βάθος και έλεγα «Να, από εκεί είναι ο Locus που είναι κοντά στην Βοστώνη». Και πάντα θαυμάζουμε την γέφυρα και στο πήγαινε (αριστερά μας) και στο έλα (δεξιά μας). Μετά από τις πληροφορίες της ανάρτησης τώρα θα πάω στην τράπεζα για ένα μικρό δάνειο μπας και μπορέσουμε να την περάσουμε μια φορά…

    ReplyDelete
  7. έχω κάνει ανάρτηση για τη γέφυρα αυτή. είναι υπέροχη, νιώθεις πραγματικά ότι είσαι ευρωπαίος.
    η εισοδος δωρεάν στη γέφυρα, η έξοδος 12 ευρώ...
    πάντως χαλάλι της.

    όπως για τα διόδια στην εθνική αθηνών λαμίας. χαλάλι τα χρήματα. ο δρομος είναι υπέροχος και ο μαλιακός αποτελεί πλέον παρελθόν.

    ομως είναι παράλογο να πληρώνεις διόδια για το δρομο κορίνθου πατρών. είναι αίσχος. δυο λωρίδες κυκλοφορίας. μια για κάθε κατεύθυνση. και το οδόστρωμα ελεεινό. και οι οδηγοί ηλίθιοι. τρέχουν σαν παλαβοί. εκεί και βέβαια δεν πρέπει να πληρώνουν διόδια. αλλά για τη θεσσαλονίκη, ας πληρώσουμε. τα ατυχήματα είναι μηδαμινά και το οδήγημα απόλαυση.

    ReplyDelete
  8. @ ria

    Πάτρα-Κόρινθος (μόλις που το επιβιώσαμε το κομάτι, ξανά!) Προτείνω, στα διόδια να πληρώνουν ΕΜΑΣ για να οδηγήσουμε αυτό το κομάτι του θανάτου, που είναι ένα αίσχος και για όσους μπαίνουν στο Ελλαντα από την Πάτρα!

    ReplyDelete
  9. Να προσθέσω μόνο στο κείμενο και στα σχόλια των αναγνωστών σου ότι η Εγνατία δεν έχει ΑΚΟΜΑ διόδια, με αποτέλεσμα να τη χρησιμοποιούν ξένοι δωρεάν! Έναν δρόμο που πληρώσαμε ακριβά -όπως όλους άλλωστε.
    Καλό είναι να θυμόμαστε ότι η Γαλλική εταιρεία συνέβαλε με πολύ μικρό ποσοστό στο κόστος κατασκευής της γέφυρας, ενώ θα εισπράττει τα διόδια για πολλές δεκαετίες!

    ReplyDelete
  10. Καλά εννοείς 12 να πας και 12 να έρθεις σύνολο 24 ευρώ!? Απίστευτα ακριβά για μία γέφυρα μόνο.
    Δικές μου συγκριτικές εμπειρίες:
    Mένω περίπου 3 χιλιόμετρα νότια από τη George Washington στο New Jersey, και τη γέφυρα την οδηγώ τακτικά. Τα εισιτήρια χωρίς EZ-Pass είναι 8 δολάρια, με EZ Pass ως και 6 σε ώρες μη αιχμής , αλλιώς επίσης 8. Πληρώνεις όπως είπες μόνο προς τη μία κατεύθυνση. Όμως υπάρχουν διάφορες ευκολίες για όσους έχουν EZ Pass. Για να δώσουν κίνητρο για περισσότερους επιβάτες ανά όχημα, έχουν πλάνο $2 για όσους έχουν EZ Pass και έχουν 3 άτομα τουλάχιστον στο αυτοκίνητο. Επίσης κίνητρο για οικολογικά αυτοκίνητα (έχουν συγκεκριμένη λίστα) έχουν πλάνο με $4 σε ώρες μη αιχμής.
    Εδώ αναλυτική λίστα διοδίων για EZPass
    Επίσης όπως είπες η γέφυρα όχι μόνο συνδέει ΝΥ και NJ αλλά ουσιαστικά τη Νέα Αγγλία με την υπόλοιπη χώρα. Είναι πάρα πολύ σημαντικό κομβικό σημείο και αν δεν κάνω λάθος έχει την μεγαλύτερη συχνότητα διέλευσης από οποιοδήποτε κομβικό σημείο στον κόσμο.
    Στην Ελβετία από την άλλη, δεν υπάρχουν διόδια πουθενά. Αν θες να χρησιμοποιήσεις το εθνικό δίκτυο πρέπει να αγοράσεις ένα αυτοκόλλητο τελών (40 Ελβετικά φράγκα ως πέρυσι), και μπορείς να χρησιμοποιήσεις όποιο δρόμο και τούνελ θες.
    Το ίδιο και στην Αυστρία μόνο που εκεί έχουν και αυτοκόλλητο μιας βδομάδας και ενός μήνα αν δεν κάνω λάθος.
    Στην Ιταλία είναι σχεδόν μια από τα ίδια όπως στην Ελλάδα. Οδηγούσα πολλές φορές από Ζυρίχη στο Τρεβίζο το χρόνο. Κάθε φορά σχεδόν πληρώναμε και διαφορετικό συνολικό αντίτιμο . Είναι μια διαδρομή 300 χιλιομέτρων περίπου από τα σύνορα και το σύνολο στο πήγαινε έβγαινε περίπου 20 ευρώ με 14 ευρώ περίπου το κομμάτι Μιλάνο - Βενετία.
    Ωραία η γέφυρα του Πίο αλλά πολύ ακριβή . Θα μπορούσαν βέβαια να κάνουν διάφορα πλάνα πληρωμών για να διευκολύνουν τον κόσμο ανάλογα την περίπτωση. Γιατί όχι και μηνιαία , εξαμηνιαία πλάνα με μεγάλη έκπτωση για τους συχνούς χρήστες που το απαιτεί η δουλειά τους.
    Μπορεί να μου εξηγήσει πάντως κάποιος γιατί ακόμα δεν έχει φτιαχτεί γέφυρα από Πέραμα Σαλαμίνα; Μιλάμε για μια απόσταση ζήτημα 800 μέτρων. Το συζητάμε από αρχές τις δεκαετίας 80 τουλάχιστον και είμαι έτοιμος να στοιχηματίσω ότι ούτε το 2080 θα είναι εκεί.

    ReplyDelete
  11. Είδα το σύνδεσμό σου στο τέλος αφότου έκανα το σχόλιο. Και η Ριο/Αντίριο έχει κάποια πλάνα που κατεβάζει το κόστος.

    ReplyDelete
  12. Τόσα χρόνια στην ΕΕ και μετα απο τόσες επιδοτήσεις φίλε hackaday, και ακόμα να ολοκληρώσουμε ενα οδικό δίκτυο. Δεν θέλω να είμαι υπερ του δέοντος αρνητικός, αλλά τα μεγάλα αυτά έργα που έγιναν, ολοκληρώθηκαν μόνον υπο την πίεση των Ολυμπιακών, και οπως ξέρουμε όλοι μας, μετά ατόνησαν. Πέρα απο τις λίγες πανέμορφες νησίδες ομορφιάς οπως η Αττική οδός, η γέφυρα, κτλ, πράγματι, το υπόλοιπον της χώρας ζεί ακόμα με επικίνδυνους καρόδρομους

    ReplyDelete
  13. Πράγματι φίλε Xristaki, έχουμε ξεφύγει τελείως και σε πολλά. Με 1.7 το λίτρο, ο πληθωρισμός θα καταπιεί κάθε μορφή ανάπτυξης. Πήραμε μια γεύση ευρωπαικής ποιότητας με μερικα έργα, αλλά ακόμα ειναι τόσα πολλά που πρέπει να γίνουν.

    Ιδού και μια αληθινή ιστορία και απο μένα. Το καλοκαίρι, ο πατέρας μου πήρε μια ειδοποίηση πως χρωστάει ενα πρόστιμο 300 ευρώ απο το 2005, όταν λέει κάποτε πέρασε ενα κοκκινο φανάρι. Το πρόστιμο το βρήκαν τώρα, έλεγε το γράμμα, γιατι τώρα έφτιαξαν σύστημα μηχανοργάνωσης. Και με τους τόκους, τα πρόστιμο ήταν πλέον 700 ευρώ!!
    Τώρα έχουμε δικαστήριο, γιατί ο πατέρας μου είχε ήδη πληρώσει το πρόστιμο τότε, έχει ευτυχώς και την απόδειξη. Το καινούργιο δηλαδή σύστημα βρήκε τα πάντα, εκτός απο τα πληρωμένα. Τώρα, για μια απλή υπόθεση, θα ανακατευτούν δικαστήρια, θα χαθεί χρόνος, δικηγόροι, κτλ. Μια απίθανη σπατάλη δυναμικού πάσης φύσεως.

    ReplyDelete
  14. Σαφώς φίλε squarelogic και πρέπει να επιμηκυνθεί η περίοδος εκμετάλλευσης, ωστε να μειωθούν αυτά τα 12 ευρώ. Προς θεού, τέτοιο διόδιο δεν το έχω ξανακούσει. Φαντάσου λοιπόν πως για ενα πήγαινε έλα στη γέφυρα, και για να πιώ εναν καφέ με τον αδελφό μου που μένει στην Πάτρα, πλήρωσα 24 ευρώ διόδια!!!

    Για το Μετρό έχεις δίκιο. Ο κόσμος σέβετε τα καλά εργα. Δεν μπορώ να φανταστώ τι θα ήταν η Αθήνα αν δεν είχε φτιαχτεί αυτό το Μετρό. Το οποίο βέβαια, όπως λές, έχει και τους δικούς του κηφήνες - αλίμονο, υποθέτω με κάποιους ευτελείς μισθούς των 100 χιλιάδων το χρόνο.

    ReplyDelete
  15. Τουλάχιστον Αθεόφοβε ας ολοκληρώσουν το οδικό δίκτυο, ας συνενώσουν τελικά τις οδικές αρτηρίες, Ιόνια, Εγνατία, κτλ. Δεν χρειάζεται δα και πολλά η μικρή μας χώρα. Αλλά υπάρχει ακόμα η λογική των υπεροκοστολογήσεων.

    Για παράδειγμα, η Ιόνια οδός που τώρα πράγματι φτιάχνεται, παρακάμτει την πόλη του Αγρινίου εντελώς. Περνάει 20 χιλιόμετρα μακριά της, και δεν έχει προβλεφτεί κάν μία έξοδος για μία απο τις μεγαλύτερες πόλεις τη δυτικής ελλάδας!! Αυτό ειναι τυχαίο; Οχι βέβαια. Γίνεται εσκεμμένα. Οταν ολοκληρωθεί η Ιόνια Οδός, τότε θα πούνε, κοιτάξτε να δείτε, θέλουμε και μια έξοδο κυκλοφορίας για το Αγρίνιο των 100 χιλιάδων. Και δώστου κανούργιος προυπολογισμός εκατομμυρίων. Είναι η λογική των υπερκοστολογήσεων. Ενα δυστυχώς βρώμικο παιχνίδι.

    ReplyDelete
  16. Ναί φίλε thinks. Εκεί, πίσω απο κείνα τα βουνά με γέννηση η μοίρα. Και αυτή η γέφυρα με συνδέει με τον κόσμο. Ενα έργο που με έκανε πολύ ευτυχισμένο.

    ------------
    Βεβαίως και χαλάλι τα λεφτά φίλη Ρια για ό,τι καλό γίνεται.

    Ο δρόμος Κορίνθου- Πατρών που αναφέρεις είναι όντως ενα αίσχος, ο πιο επικίνδυνος δρόμος της ευρώπης. Γίνεται ακόμα χειρότερος μετά τη Γέφυρα. Το καλοκαίρι που τον πέρασα τελευταία φορά, είδα πως γίνεται επιτέλους διαπλάτυνση. Είναι επείγον να ολοκληρωθεί αυτό το έργο, απο αυτόν τον δρόμο περνάει όλο το εμπόριο που κατεβαίνει απο Ιταλία και Βαλκάνια προς την Αθήνα και την Πελοπόννησο.

    ReplyDelete
  17. Η γαλλικη εταιρία πούλησε τεχνογνωσία φίλε Λωτοφάγε και γι αυτό θα πληρωθεί για χρόνια. Πούλησε ενα προιόν με υπεραξία, κάτι που εμείς δεν μπορούσαμε να φτιάξουμε. Ας πληρωθεί όμως σε μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα, για να περνάμε και εμείς τη γέφυρα σε λογικές τιμές.

    Δεν γνωρίζω τα διαπλεκόμενα της Κοινοπραξίας Γέφυρα Α.Ε, αλλά για τη γαλλική εταιρία, ο αδελφός μου και πολλοί φίλοι του που δούλεψαν εκεί, μιλάνε με τα καλύτερα λόγια, τουλάχιστον όσον αφορά τα εργασιακά. Τελειώνοντας το έργο, και για προλάβουν τους Ολυμπιακούς, η εταιρία έδωσε και ειδικο μπόνους στους εργάτες της για κάθε μέρα που το έργο θα τελείωνε νωρίτερα. Ο αδελφός μου πηρε περίπου 70 μεροκάματα έξτρα όταν τέλειωσε το έργο.

    ReplyDelete
  18. Φίλε Μanblogg τέλειες η πληροφορίες σου, και σε ευχαριστώ. Ναί, καλά άκουσες, 24 ευρώ πήγαινε έλα η Γέφυρα. Κάνε τώρα σύγκριση αυτά που λές για την George Washington bride, ή 14 ευρώ διόδια για το κομμάτι Μιλάνο - Βενετία.

    Κάποιες κάρτες εκπτώσεων υπάρχουν, οπως είδες, αλλά όχι και σε πολύ μεγάλη ποικιλία.

    ReplyDelete
  19. Φίλη Μερόπη θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου για την Αττική Οδό και το νέο αεροδρόμιο. Υπέροχα έργα. Και να προσθέσω πως αυτό το πακέτο, Αττική Οδός - Αεροδρόμιο είναι για μάς τους επαρχιώτες σωτηρία. Πρίν τη Γέφυρα και με το παλιό αεροδρόμιο, χρειαζόμουνα 4- 5 ώρες για να φτάσω Αθήνα, και αλλες 2 για περάσω μέσα απο την Αθήνα και να φτάσω στο Ελληνικό. Με τα καινούργια έργα, παρακάμτω την Αθήνα εντελώς, και βγαίνω κατευθείαν Σπάτα. Μιλάμε για λύτρωση.

    ReplyDelete
  20. Να αναφέρω φίλοι μου και κάτι άλλο, που εμείς οι ομογενείς αντιμετωπίζουμε συχνά, όταν ερχόμαστε στην Ελλάδα. Οι πτήσεις αναχώρησης εξωτερικού, όλες σχεδόν απο την Αθήνα, έχουν σχεδιαστεί με μια αθηνοκεντρική λογική, που για τους επαρχιώτες είναι πολύ άβολη. Πολλές φεύγουν νωρίς ο πρωί, και έτσι δεν προλαβαίνουμε να φτάσουμε στην Αθήνα. Με τα καινούργια όμως έργα, ο χρόνος μετάβασης στο αεροδρόμιο εχει μειωθεί, και έτσι προλαβαίνουμε τουλάχιστον τις μεσημεριανές πτήσεις. Δεν χρειάζεται έτσι να ερχόμαστε στην Αθήνα μια μέρα νωρίτερα όπως συνήθως γινότανε παλιότερα.

    ReplyDelete